is wat dit werk zo leuk maakt!"
René Paauw, junior consultant en opzichter support: “Waardering motiveert. Van collega’s die je helpt, of van een blije klant.”
Hij werkt hier sinds november 2018 en woont in Rijnsburg. Zijn vriendin is ook werkzaam bij Florisoft, vertelt René (32). In zijn vrije tijd spreekt hij graag af met vrienden en gaat regelmatig sporten. Vooral voetbal, tennis en padel maar hij is ook in de ‘Florigym’ te vinden. Niet zo vreemd, want hij is afgestudeerd in HBO Sportkunde.
“Haha nee, dat heeft niet veel met IT te maken.” Na een rondreis door Azië pakte hij z’n oude bijbaan in een bakkerij weer op. Werk vinden in de sportwereld bleek lastig. Toen hoorde hij dat Florisoft mensen zocht.
"Omdat ik wel feeling heb voor IT en computers, ben ik in gesprek gegaan. Dat voelde goed."
Mijn carrière bij Florisoft
René startte bij support. “Het begin is uitdagend. Er is geen cursus Florisoft, je moet er gewoon mee gaan werken. Na de inwerkperiode ging ik telefoontjes aannemen, met een ervaren collega ernaast. Dan leer je de juiste vragen te stellen en door te vragen.”
“Soms denk je: dit kan ik niet oplossen. Maar uiteindelijk kom je er wel, ook met steun van collega’s. We werken écht samen, iedereen is bereid om elkaar te helpen.”
“We hebben een fijn team, met leuke collega’s. Een relatief jonge groep, de sfeer is gezellig en informeel. Vooral de bereidheid om de ander te helpen, dat vind ik mooi. Bijna iedereen komt hier uit de omgeving, dan is de mentaliteit vaak toch vergelijkbaar. Het zorgt voor een bepaalde verbinding.”
Van Software support specialist naar Consultant
“Inmiddels ben ik deels implementatieconsultant. Support is echt een goede leerschool, dat helpt me nu. Je komt daar van alles tegen bij heel veel klanten, die op verschillende manieren werken.”
“Het werk is heel divers en uitdagend. Elke vraag of probleem is anders, dus het wordt nooit saai. Bij de implementatie vind ik het leuk dat je samen een traject aangaat. In het begin is het programma helemaal nieuw voor de klant. Vervolgens wordt alles ingericht en leren ze omgaan met de software. Later hoor je dan regelmatig dat ze het systeem briljant vinden. Het geeft veel voldoening als je hun processen kunt versnellen of verbeteren. Soms scheelt het zo’n bedrijf gewoon een of twee uur per dag.” Hij houdt ervan om bij klanten langs te gaan en overal te kijken hoe het eraan toegaat. Soms ook in het buitenland. “Verschillende bedrijven, verschillende culturen.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Dit hangt af van mijn functie op dat moment. Bij support is er een rooster, met drie beldagen en twee dagen om overgebleven zaken op te pakken. In principe verzorg je zelf de oplossing voor je telefoontjes en mails. Tenzij je er niet uitkomt natuurlijk, de grotere problemen.” Op deze afdeling weet je nooit hoe druk de komende dag wordt, vertelt René.
Dat is anders bij consultancy, de implementatiewerkzaamheden. Hier heeft hij meestal een aantal verschillende projecten lopen, en bedrijven waar hij mee werkt. “In een week heb ik vaste afspraken. Tussendoor werk ik vaak nog iets uit of los dingen op.”
Vanwege zijn ervaring is hij wekelijks twee middagen opzichter bij support. Hij komt erbij als ze ergens niet uitkomen. “Erg leuk, om collega’s te kunnen helpen en ze nieuwe dingen te leren. Het wordt ook gewaardeerd, dat merk ik wel.”
In zijn pauze, gaat René meestal een rondje lopen. “Lekker even bewegen in de buitenlucht.” Na het werk blijft hij vaak nog even sporten.
“Dat een werkgever die faciliteiten biedt, vind ik echt een meerwaarde.”
Uitdaging & Ontwikkeling
In deze branche is het heel belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe
ontwikkelingen. “Regelmatig hebben we kennissessies over een bepaalde module, bijvoorbeeld over volumeberekening. Degene die daar veel over weet, geeft dan een soort presentatie. Heb ik trouwens zelf pas ook gedaan, over onze nieuwe app Cash & Carry. Na afloop gaan we er met elkaar over discussiëren. En bij consultancy kregen we laatst een tweedaagse communicatietraining. Mooi dat Florisoft zulke dingen organiseert.”
Kies je eigen pad
Er zijn hier genoeg carrièremogelijkheden, vertelt hij. “Kijk naar mezelf: bij support begon ik als eerstelijns en toen ik meer ervaring kreeg, kwam de kans om anderen te helpen. In functioneringsgesprekken wordt altijd gevraagd welke kant jij op wil.” Ooit sprak René de ambitie uit om consultancy te doen. “Later vroeg de directie of ik wilde meelopen met een ervaren consultant, bij een implementatie. Nu doe ik zelf bestaande en nieuwe klanten."
Als je er een beetje feeling voor hebt, kan je altijd doorgroeien.
Hij is trots op wat hij tot nu toe heeft bereikt bij Florisoft. In de beginperiode dacht hij even aan stoppen. Het lukte niet en privé liep het toen ook niet op rolletjes. “Directie en leidinggevende stelden voor om er even over na te denken, want ze zagen juist veel in mij.
Na mijn besluit om door te gaan, ging het alleen maar beter. Dat ik dingen zelfstandig kon oplossen, gaf me meer zelfvertrouwen.” Zo zette René de stap naar consultancy én werd een steunpilaar bij support.
Tot slot, durf vragen te stellen!
“Als je hier net komt werken, is het belangrijk om interesse te tonen. Stel veel vragen en vraag dóór. Iedereen is ook bereid om je te helpen, dus maak daar vooral gebruik van!